Jiuzhaigou & Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van ErwinElise - WaarBenJij.nu Jiuzhaigou & Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van ErwinElise - WaarBenJij.nu

Jiuzhaigou & Chengdu

12 Augustus 2015 | China, Chengdu

Jiuzhaigou
Voor onze treinreis naar Guangyuan waren we ruim op tijd en we hadden eindelijk ons lang verwachte hard sleeper te pakken. De treinreis zou van 13.20 tot 00.30 duren waarna we tot 6 uur moesten wachten op het station voordat onze bus naar Jiuzhaigou vertrok. Na onze transfer in Mongolië dacht ik al dat we een rare rit hadden meegemaakt, maar de 9 uur durende busrit van Guangyuan naar Jiuzhaigou was ook erg bijzonder. De wegen waren erg slecht, er waren wegblokkades, oponthoud door weggewaaide parasols en naar benedengevallen rotsen en hele gekke inhaalmanoeuvres van onze buschauffeur en medeweggebruikers. Al met al heeft de rit van 200 kilometer ons 9 uur gekost. Dit zegt natuurlijk genoeg. Maar we waren in Jiuzhaigou waar we de komende twee dagen het nationaal park zouden gaan bezoeken! :)
Bij aankomst in ons hotel zat een jongen achter een tafel (receptie), al bibberend en met zijn dikke winterjas aan ons op te wachten. Haha, de airco in het hotel werd blijkbaar centraal geregeld en het was hem klaarblijkelijk te koud. Al vonden wij het wel lekker want buiten was het zo'n 30 graden. De volgende ochtend ging om kwart over zes de wekker. Het nationale park is van 7 tot 7 open dus wilden we geen tijd verspillen. En volgens de Lonely Planet konden we beter voor de meute aan zijn. En die meute was er! Toen we om 7 uur ons hotel verlieten liepen er al ellenlange rijen Chinezen richting de ingang van het park. Met dikke jassen, lange broeken en bepakt met eten en drinken voor de hele dag. Daar stonden wij dan, in onze korte broek en hemdje. Toch maar snel omgekeerd en een vest opgehaald. Wat achteraf wel lekker was omdat het park op zo'n 3.000 meter hoogte ligt en het er in de ochtend inderdaad wel aardig frisjes is. Overal in het park was het druk. Rijen bij de ingang, bij de bus die je naar delen van het 34 km lange park brengt en ook bij de bezienswaardigheden zelf. We hoorden dat er in het hoogseizoen (nu dus) zo'n 40.000 bezoekers per dag zijn. Een heleboel dus! Gelukkig waren er ook delen die niet zo druk bezocht werden en waar we lekker konden rondlopen. En er waren mogelijkheden genoeg om mooie foto's te maken! Het park wordt omringd door bergen en staat bekent om z'n watervallen, helder blauwe meren en bossen waar verschillende waterstromen vanuit de bergen naar beneden lopen. Een super uitzicht!! Al met al was het echt hele mooie ervaring en zeker de moeite waard om het twee dagen te bezoeken!

Chengdu
Chengdu is de hoofdstad van de provincie Sichuan en verder eigenlijk niet veel meer dan dat. Het is geen hele mooie stad en er zijn vrij weinig bijzondere bezienswaardigheden máár het is de hoofdstad! Dus veel doorreis mogelijkheden én ze hebben panda's!! Dus we blijven één nachtje in Chengdu omdat we vanuit hier makkelijk verder kunnen reizen en oké, oké ook voor de panda's ;) Bij aankomst hebben we meteen verschillende treintickets gekocht zodat we weer verder kunnen reizen. Geeft toch altijd een lekker gevoel, een beetje zekerheid en daardoor krijgen we toch iets van een planning. Alleen gaf het een minder lekker gevoel dan gehoopt omdat we niet helemaal de tickets hebben kunnen krijgen die we graag wilden -daar over later meer-.
De volgende ochtend ging de wekker weer op tijd omdat onze trein 's middags om half 3 weer zou vertrekken en -niet onbelangrijk- de panda's in de ochtend het meest actief zijn. Nou ja actief, het blijft natuurlijk een panda en het voornaamste wat ze doen is bamboe eten en slapen. Alleen heb je 's middags een grote kans dat ze hun (airconditioned) binnenverblijf opzoeken. Dus 's ochtends naar de panda's. We hebben heel wat panda's gezien. Ze hebben in het park de -bekende- zwart-witte (reuzen)panda en de kleinere rode panda. Ook konden we, het park heet ten slotte het 'Giant panda breeding research center', kleine baby panda's in hun couffeuses zien liggen. Panda's zijn echt leuke beesten! Met name de zwart-witte. Ze zijn echt zo lui. Ze liggen overal te slapen (zelfs in de stromende regen) & proberen het zichzelf zo gemakkelijk mogelijk te maken -waar Elise zichzelf wel wat in herkende, haha-. Zo gaan ze als ze hun eten hebben gevonden er languit op hun rug naast liggen om alles eens rustig naar binnen te werken. De jongere generatie was wel actiever. Ze stoeiden met elkaar, rolden van de heuvel af en klommen in bomen -alles op hun eigen tempo-. Echt grappig om naar te kijken! Alleen gooide een flinke plens regen roet in het eten. Niet alleen waren we zelf doorweekt, ook de panda's bleken niet erg van regen te houden en doken massaal hun verblijf in (op een enkele na, die ondanks de harde regen stug doorsliep). Gelukkig hadden we onze panda-selfie (speciaal voor jou Jor) al gemaakt en de meeste vertrekken al gezien, al hadden we nog wel wat langer willen kijken!

• 15 Augustus 2015 - 20:07

Gretha:

Wat een ervaring voor jullie 2 geweldig leuk om te lezen heel veel plezier samen dikke knuffel

• 15 Augustus 2015 - 21:18

Gea Stille:

Hoi Erwin en Elise, wat mooi om jullie ervaringen en belevenissen met ons op deze manier te delen. Goede reis verder en ben benieuwd naar de volgende verhalen. Groetjes, ook van Harry, BMW

• 17 Augustus 2015 - 11:26

Jeannette:

Mooi verhaal, jullie hebben weer veel gezien en meegemaakt. Geniet ervan, doen wij hier ook met jullie verhalen.

• 18 Augustus 2015 - 08:12

Ineke:

Mooi verhaal weer, tot de volgende en geniet er van!!

• 18 Augustus 2015 - 10:07

Wilma:

Wat leuk om jullie zo een beetje te volgen! Ik liep een beetje achter maar ben weer helemaal bij ;) have fun daar!
    Groetjes

• 18 Augustus 2015 - 17:46

Trijntje:

Hahaha weer erg leuk om te lezen. Wist niet dat jij zo lui was elise! Wat heerlijk genieten voor jullie! Dikke kussss

• 22 Augustus 2015 - 11:14

Janine:

Hallo daar,

Zo ook maar even een berichtje van deze kant! Wat een prachtige verhalen :) Leuk geschreven! Ik zie jullie daar zo lopen tussen alle spleetoogjes, hahaha.
    Geniet van de chinezen! Wat is volgende land waar jullie heen gaan?
    De groetjes en tot in Nieuw Zeeland :) & de groetjes van Hendrik uiteraard

• 22 Augustus 2015 - 19:31

Harrie Eshuis:

Hoi Elise en Erwin ,leuk jullie verslagen te lezen.Veel plezier in het ontdekken van de wereld!