Pingyao & Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van ErwinElise - WaarBenJij.nu Pingyao & Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van ErwinElise - WaarBenJij.nu

Pingyao & Xi'an

10 Augustus 2015 | China, Xi'an

Pingyao
Het volgende gedeelte van onze reis in China was een twaalf uur durende treinreis naar naar Pingyao. Een authentiek Chinees stadje (0,5 miljoen inwoners) tussen Beijing en Xi'an welke bekend staat om z'n best bewaarde stadsmuur en de vele oude gebouwen en tempels. Zeg maar een open museum. Om 17.17 uur zou onze trein vertrekken. Na een rij voor de bagagecontrole en een poosje gewacht te hebben in de aankomst- in plaats van de vertrekhal, maande de man die ons hielp het perron te vinden ons op te schieten. We waren blijkbaar laat. Al rennend kwamen we 5 minuten voor vertrek aan op het perron. We snapten ons Chinese treinticket niet helemaal maar wisten dat we in ieder geval een bed zouden hebben. Na een heel aantal wagons met bedden bij langs gerend te hebben - de Chinese 'provodnitsa's' wezen bij iedere wagon dat we verder moesten -, kwamen we aan bij wagon 11. Een stamp en stampvolle (zitplaats)wagon. Echt overal stonden mensen, koffers en grote zakken met rijst. We wurmden ons met onze backpacks naar onze stoelen, welke niet naast elkaar bleken te zitten. Gelukkig bood een Chinees meisje aan om te ruilen. Super lief, al duurde het wel even voordat we doorhadden wat ze precies bedoelde. De trein was echt overvol. Er was geen plek meer voor onze bagage. Nadat we onze backpacks half onder de stoel hadden gestopt (wat geloof ik nog aardig is want de rest van de bagage stond gewoon midden in het gangpad), waren we blij dat we zaten. We keken elkaar aan en moesten erg lachen. Daar zaten we dan in een bomvolle trein op een stoel in plaats van ons verwachte bed. We waren nog wel zo blij dat we kaartjes voor de nachttrein hadden geregeld! Blijkbaar had hier de taal ons parten gespeeld. In plaats van 'hard sleeper' plaatsen die wij dachten besteld te hebben, hadden we 'hard seat' kaartjes ontvangen. Dit waren dus kaartjes voor de goedkoopste klasse met zoals het woord het zegt; harde stoelen en géén bed. Het zou dus een lange nacht worden, aangezien dit verre van optimaal is om te slapen. En dit al helemaal voor Erwin, die als lastig slaapt in een trein/bus/vliegtuig. Toch hebben we een leuke reis gehad! Niet alleen wij waren verbaast over de overvolle coupe, vele bagage, de 'staanplaatsen' die blijkbaar ook worden verkocht, de stoelendans die regelmatig plaatsvindt en de creatieve Chinese slaaphoudingen. Zelf werden we ook vol verwondering/verbazing aan gekeken. Twee Nederlanders in de hardseat coupé, dat zagen ze blijkbaar niet vaak en was best interessant. Dus via foto's, briefjes en vertaalprogramma's op telefoons hebben we toch redelijk kunnen communiceren en hebben we ons prima vermaakt! Erwin heeft al veel treinreizen meegemaakt, maar dit was toch veruit de bijzonderste. Het was in ieder geval leuk om eens zo'n treinreis mee te maken maar de volgende keer gaan we toch voor een hard sleeper!

Xi'an
Na weer een treinreis van 14 uur met onze vertrouwde hard seats - want deze tickets hadden we ook in Beijing gekocht - en niet tot nauwelijks slaap, kwamen we nu aan in Xi'an. De stad die bekend staat om het Terracotta leger. De eerste dag zijn we gelijk gaan slapen na twee nachten 'hard seat'. Na onze ochtendslaap hebben we de drum&bell tower van Xi'an bezocht. Twee belangrijke torens in het hartje van de stad. Ook hebben we een moslim buurt bezocht waar vele kraampjes en eettentjes waren te vinden. Een soort van food market maar dan met real food. Een heel gezellige buurt waar genoeg te beleven viel.
Evenals Pingyao heeft ook Xi'an een goed bewaarde stadsmuur en hier bestond de mogelijkheid om er op te fietsen. Zoals echte Hollanders dit betaamt konden we deze mogelijkheid niet laten schieten. We besloten onze krachten te bundelen op een echte tandem. De 14 km lange stadsmuur was binnen het uur beslecht. Het was echt een leuke manier om de stad vanaf deze manier te bekijken. Het contrast van binnen en buiten de muur was groot. Binnenin was het meer authentiek en buiten de stadsmuur kon je de skyline van Xi'an goed zien. Die avond hebben we bekendste en grootste toren in de stad bezocht. 'The Big Goose Pagoda' waar die avond een van de grootste fontein shows van Azië werd 'gespeeld'.
De laatste volle dag in Xi'an stond in het teken van het Terracotta leger. Een must see als je in China bent. We startten met pit 3 (de kleinste) en daalden zo af naar pit 1(de grootste en drukste). De beelden waren erg indrukwekkend en gedetailleerd. Wat jammer was, is dat veel beelden niet heel meer waren (niet onlogisch na 2000 jaar), waardoor het aantal hele beelden wat tegenviel (nog wel 2000 in pit 1). Zoals gezegd een must see en indrukwekkend maar ook niet meer dan dat.
De laatste dag in Xi'an was een half dagje aangezien de trein richting Guangyuan (met hard sleepers dit keer) om 13.20 vertrok. Deze halve dag hebben we vooral besteed aan huishoudelijke dingen. Ook hier moet de was gedaan worden en het thuisfront moet op de hoogte gebracht worden :). Al met al weer twee leuke steden waar weer genoeg te doen viel! De komende twee dagen laten we de stad achter ons en bezoeken we het nationaal park in Jiuzhaighou!

• 12 Augustus 2015 - 13:39

Alie Dekker:

Hoi, dit is weel een heel leuk velslag en volgens mij klijgen jullie al spleetoogjes, want chinees platen gaat ook al een stuk betel

• 12 Augustus 2015 - 21:35

Hilko:

Weer heel leuk om het allemaal te lezen wat jullie meemaken. Kijk alweer naar het volgende verslag uit

• 12 Augustus 2015 - 21:57

Trijntje:

Wat weer leuk om te lezen! Helemaal geweldig. Dikke knuffel!

• 13 Augustus 2015 - 14:41

Jeannette:

Heel mooi om jullie verhalen te lezen, ik reis zo toch een beetje met jullie mee.

• 13 Augustus 2015 - 17:03

Gretha :

Hey elise en erwin geweldig mooi om te lezen kijk weer uit na de volgende reisverslag geweldig geniet ervan mis je wel maar het is jullie gegund dikke knuffel voor jullie

• 14 Augustus 2015 - 12:37

Karel:

Zo zie je het maar weer. Als het soms niet loopt zoals gepland (hard seat) dan heb je in ieder geval weer een mooi verhaal. Dat is het leuke van vakanties.

Groetjes, Karel.

• 18 Augustus 2015 - 08:06

Ineke:

Hoi Erwin en Elise,
    Echt super om juliie verhalen te lezen, we reizen gewoon een beetje met jullie mee!!