Lijiang & Tiger Leaping Gorge en Guilin & Yangshuo - Reisverslag uit Lijiang Old Town, China van ErwinElise - WaarBenJij.nu Lijiang & Tiger Leaping Gorge en Guilin & Yangshuo - Reisverslag uit Lijiang Old Town, China van ErwinElise - WaarBenJij.nu

Lijiang & Tiger Leaping Gorge en Guilin & Yangshuo

16 Augustus 2015 | China, Lijiang Old Town

Lijiang & Tiger Leaping Gorge
Na ons bezoek aan de panda's, zaten onze eerste twee weken in China er alweer op. We hebben nog twee weken te gaan i.v.m. het aflopen van ons VISA en er is nog genoeg wat we willen zien! Daarom zaten er weer een aantal lange bus- en treinreizen aan te komen richting Lijiang, Kunming, Guilin, Shanghai en natuurlijk Hong Kong. De komende twee weken zullen we weer veel dingen zien maar er wordt -zoals gezegd- ook het nodige gereisd. Onvermijdelijk als je veel wilt zien in zo'n groot land met een budget wat vliegen niet echt toelaat.
Vanuit Lijiang wilden we middels een tweedaagse 'hike' de Tiger Leaping Gorge bezoeken. Eén van de langste en diepste kloven ter wereld. Het hostel kon vervoer voor ons regelen en we hadden geluk: er waren nog 2 plekjes vrij -en dat kwam niet vaak voor een dag voor vertrek-. Het hostel waar we in Lijiang verbleven was een erg gezellig hostel. Kleurrijk, gastvrij, goede bedden en douches, goed eten en niet onbelangrijk: gezellige mensen! Het werd gerund door Tom -die erg goed kon koken- en er waren twee jongens die hem hielpen. De ene kwam uit Singapore en bleek in z'n eentje van Londen naar huis te fietsen en de ander was een Amerikaan die de route praktisch andersom deed -maar dan zonder fiets-. Op onze eerste en tevens enige avond in Lijiang hebben we een bezoek gebracht aan de Black Dragon Pool. Een vijver met daarin vele karpers en daaromheen tal van oude Chinese gebouwen. Wat op zich leuk was maar minder bijzonder dan hetgeen we de afgelopen maand al hebben gezien, verwend dat we zijn ;) Na terugkomst zijn we met een aantal anderen uit het hostel wat gaan eten bij een lokaal restaurantje (lees: garagebox). Er stond 'hotpot' op het menu wat voortreffelijk moest zijn. Nou ik moet zeggen dat we eerst twijfels hadden toen de grote pan met kleurloze bouillon en grijzige stukken vlees op tafel kwam. Maar zoals men vaker zegt: oordeel niet op het uiterlijk! Want het was echt lekker :) Tom vertelde wat we aan het eten waren; Chinese soep gevuld met varken, zwarte (?!!) kip, tofu, noodles en allerlei groenten. En ook al zag de zwarte kip er uit als (inkt)vis, het smaakte wel naar kip en bleek ook echt kip te zijn toen de Amerikaanse jongens naast me de hele kop van de kip uit de soep viste! Ach gelukkig waren wij al uitgegeten en had het gesmaakt ;)
De volgende dag zouden we beginnen aan de Tiger Leaping Gorge. Een wandelroute door een 25 kilometer lange bergpas. We werden door onze shuttle bus gedropt in een 'klein' Chinees plaatsje waarna onze tocht kon beginnen. Deze begon met anderhalf uur bergop. Geen gemakkelijke opgave máár we werden niet gevolgd door lokale mannen met ezeltjes wat als compliment kan worden beschouwd: ze volgen je alleen als ze denken dat je het niet aankunt. Het vervelende aan deze mannen is dat ze je net zo lang blijven volgen -desnoods de hele route - tot je toegeeft en op de ezel stapt. Het groepje mensen welke we al snel inhaalden zullen een lange dag gehad hebben :p. Na anderhalf uur klimmen en een mooi uitzicht leidde de route ons weer naar beneden. Dit leek ons niet echt logisch en we waren al lichtelijk teleurgesteld dat we misschien het hoog(s)te punt al gehad hadden. Maar niets bleek minder waar en na een poosje naar beneden konden we gewoon weer omhoog! Na een uur kwamen we aan bij de '28 bends'. De beruchte (28 en meer?!) bochten die erg steil omhoog gaan voordat je de echte top bereikt. Dit was ook zeker zwaar, maar eenmaal bovenaan was dit het uitzicht meer dan waard. We konden ongeveer 2km steil naar beneden kijken richting de rivier, de bergpas en de hoge bergen (5000m) aankijken inclusief de watervallen van deze bergen. Wel moest je om een foto te mogen maken 10 yuan betalen -de vrouw claimde het pad geheel met de hand te hadden vrijgemaakt-. Waarop we besloten het te doen met ons geheugen en een foto op een ander -minder goed- punt. Na de top hebben we nog twee uur gewandeld waarna we in ons hostel met weer een prachtig uitzicht kwamen. Het uitzicht maakte de dunne stroën matrasjes meer dan goed :p.
De volgende dag was minder spectaculair. Het was nog een kleine twee uur lopen naar het guesthouse waar onze bus richting Lijiang vertrok. Hoewel het mooi was, hadden we het hoogtepunt duidelijk gehad. Wel zijn we nog naar de Tiger Leaping Stone gelopen, helemaal onderin de kloof. De weg hier naar toe was nog steiler dan de 28 bends! Wel was ook dit zeker het bezoeken waard! Met veel geweld sloeg de rivier het water tegen de grote rots aan. Heel gaaf om te zien!

Guilin & Yangshuo
Na een korte (slaap) stop in Kunming arriveerden we in Guilin, een stad in de provincie Guanxi. De reden van het bezoeken van deze provincie is voornamelijk het karstgebergte. Dit bestaat uit heel erg veel, kleine en steile bergen in allerlei formaten. Heel apart, het lijkt soms of ze zo opeens uit de grond zijn komen schieten. Tevens zijn in deze regio de welbekende rijst terrassen van Longji te vinden. Welke we de dag na aankomst direct hebben bezocht. Het oorspronkelijke plan was om van Dazhai naar Ping'an te lopen zodat we veel verschillende rijstvelden zouden zien. Echter, door slechte bewegwijzering en wat miscommunicaties met de plaatselijke bevolking, hebben we de juiste weg niet kunnen vinden en besloten we in Dazhai te blijven rondlopen om zo in ieder geval een bus terug naar Guilin te hebben :p De rijst terrassen zijn trapsgewijs op de bergen aangelegd wat zorgt voor een heel mooi en bijzonder uitzicht!
Op onze tweede dag in Guilin zijn we op een bamboe vlot de Li River over gevaren richting Yangshuo. De rivier ging kriskras door het karstgebergte wat veel mooie uitzichten en plaatjes heeft opgeleverd. Het enige jammere was dat de 'cruise' nog geen uur duurde. In Yangshuo zelf is genoeg te doen wat ons heeft doen besluiten er een nachtje te blijven. 's Avonds hebben we de straten van Yangshuo verkend. Straatmuzikanten, verkopers die van alles en nog wat verkopen (ja, in China zelf worden ook overal die 'Chinese' prullaria verkocht die we ook in Nederland verkopen, en zelfs meer) en natuurlijk eetkraampjes in overvloed! Je kunt je er prima een avond vermaken! De volgende dag hebben we een fiets gehuurd, dit keer huurden we geen tandem en was het ieder voor zich :p Dit gedeelte van China is (op de karstgebergten na) gelukkig redelijk vlak waardoor we geen steile bergen hoefden te beklimmen. Het was mooi een klein heuveltje op waarna je snel met dubbele snelheid weer het heuveltje af kon. Op zich prima fietsen, al was het met zo'n 40 graden wel wat warm ;). Maar wij zouden wij niet zijn als we niet aan het einde van de dag toch even een 'beklimmin'kje' zouden meepakken, dus hebben we 'moonhill' bezocht. Een berg met een groot gat er in, waar je dwars doorheen kon kijken. Ook wel weer bijzonder! Na Guilin vertrekken we naar de laatste stad die we in China gaan bezoeken; Shanghai! Het ligt niet geheel op de route maar toch wel een 'must see' als je in China bent!

• 27 Augustus 2015 - 08:24

Alie Dekker:

Hoi Elize en Erwin, het is wel een echte doe vakantie, maar wel een hele mooie! Veel reis- en kijkplezier. Grtjs. Alie en Jan

• 27 Augustus 2015 - 13:27

Jeannette:

Hoi, weer een mooi verslag om te lezen. Veel plezier en grt Jeannette

• 27 Augustus 2015 - 17:13

Trijntje:

Fijn! Weer een verslag! En wat genieten dat je van alles zomaar kunt beslissen! Heb er weer van genoten! Dikke kusss

• 27 Augustus 2015 - 19:10

Maartje :

Klinkt fantastisch allemaal zeg! Wat een ervaringen!!! Geniet ervan ☺. Groetjes Maartje

• 27 Augustus 2015 - 22:23

Hilko:

Wat een prachtig verhaal weer. En wat een indrukken krijgen jullie daar te verwerken. Prachtig. Succes verder met de rijs(t) ha ha

• 28 Augustus 2015 - 19:56

Ineke:

Wat weer mooi om het verslag te lezen, we genieten elke keer met jullie mee. Nog heel veel plezier en hopelijk gauw weer een reisverslag. Groetjes van de Bruunsies