Beijing in 5 dagen; - Reisverslag uit Peking, China van ErwinElise - WaarBenJij.nu Beijing in 5 dagen; - Reisverslag uit Peking, China van ErwinElise - WaarBenJij.nu

Beijing in 5 dagen;

02 Augustus 2015 | China, Peking

Bij aankomst op 'Beijing railway station' leek het alsof we in een doolhof waren beland. Niet een echt doolhof natuurlijk, maar we kwamen terecht in een mensenmassa met een wirwar aan Chinese tekens en de Chinese taal. Nihao oftewel; welkom in China. Nadat we redelijk geacclimatiseerd waren, is het ons gelukt geld te pinnen, metrotickets te halen en zelfs al treintickets naar Pingyao en Xi'an (onze volgende bestemmingen) te bemachtigen. We waren toch een klein beetje trots op onszelf :). Wel met een beetje hulp van vriendelijke en super behulpzame Chinezen. Je staat even met een kaart in je hand en er vraagt veelal al snel iemand of ze kunnen helpen. Dat kunnen ze meestal wel, maar of het lukt is nog maar de vraag. De gemiddelde Chinees beheerst de Engelse taal namelijk niet of nauwelijks (uitzonderingen daargelaten) & aangezien ons Chinees nog niet opperbest is, zorgt het nog wel eens voor communicatiemoeilijkheden.
Rond 16.00 uur waren we in ons hotel & hebben we onze wijk 'even' verkend. We kwamen er achter dat Beijing toch best groot is. Na zo'n anderhalf uur wandelen zagen we op de kaart dat we minder ver waren dan gedacht, we waren nog maar één blok verder :p Toch een paar leuke straatjes gezien en de tempel van Confucius bezocht. Toen was het etenstijd. Een soort Chinees 'fondue'. Je kon na een bouillon te hebben gekozen verschillende soorten groenten en vlees zelf bereiden. We kozen voor de milde variant van de bouillon, al was die met al de rode pepers en hele peperkorrels die het bevatte ons pittig genoeg. Ook hebben we kennis mogen maken met het eten met stokjes: wat ons verrassend genoeg best goed af ging! Na een goede nachtrust bezochten we de Lama tempel welke bij ons hotel om de hoek lag. Dit is de grootste boeddhistische tempel buiten Tibet. Omdat we de vorige dag ook al een tempel hadden bezocht vonden we het wel prima met alle gebouwtjes en buddha's en hebben we het laatste gebouw gelaten voor wat het was. Dat bleek achteraf niet zo'n goede keus! 's Avonds in ons hostel spraken we een jongen die wel een hele vette buddha had gezien. Deze buddha was 26 meter hoog en uit één stuk hout gesneden. Deze Buddha bleek dus te staan in het gebouw welke wij hadden overgeslagen. Stom! Hij bleek zelfs in het Guinness book of records te staan. Wijze les: of alles bekijken, of je van te voren beter inlezen! Gelukkig nog wel een foto weten te bemachtigen ;) 's Middags hebben we een bezoek gebracht aan het zomerpaleis. Wat trouwens erg mooi was! Met name de er omheen aangelegde tuinen. Wel een aanrader voor wie nog eens in China komt! Wel hebben we daar twee niet zo succesvolle toeristische aankopen gedaan: een kaart van het zomerpaleis, welke echter in het Chinees was en niet in het Engels en een selfie stick, welke op geen van ons beide telefoons bleek te werken :p
We hebben in Beijing echt een beetje de toerist uitgehangen. Zo hebben we op dag drie the tempel of heaven park bezocht (we hebben overlegd dat dit eerst de laatste tempel in China zal zijn, want China heeft er nog al wat). Al was dit meer een park dan een tempel. Het was leuk om te zien dat veel Chinezen er echt voor de ontspanning kwamen. Overal zag je groepjes dansen, zingen en sporten. We hebben ook wat nieuws gezien: badminton met je voeten (we noemen het badminfoot). De Chinezen waren er aardig goed in! Echt leuk om te zien hoe de mensen de stedelijke drukte vermijden en zich te relaxen in het park. In het midden van het park staat de tempel waar het allemaal om draait en die zeker de moeite waard is om te bezoeken. 's Middags zijn we Tian'anmen square geweest en hebben we een bezoekje gebracht aan de foodmarket. Deze markt staat bekent om z'n vele snacks als schorpioen, zeester, octopus, kleine (hele) kuikentjes en nog andere soorten larven en kevers. Op dat moment hadden we beide niet z'n trek dus hebben we helaas geen van deze lekkernijen geprobeerd. Op de vierde dag mochten we vroeg op voor een bezoekje aan één van de zeven wereldwonderen; 'The great wall' oftewel de Chinese muur. Als we dan toch in de buurt zijn ;) Nee, hier wilden we graag naar toe en het was erg indrukwekkend! De muur is bijna 7000 km lang dus het zal een hels karwei zijn geweest om de muur te bouwen. We hebben drie uur op de muur gewandeld en het was een schitterend uitzicht ondanks dat het bewolkt was die dag. Na het bereiken van de (gerestaureerde) top hebben we nog een ongerestaureerd deel gelopen wat ook erg mooi was. Al met al was het belopen en het zien van de muur een grote belevenis met op de terugweg nog een kleine bonus: we zaten in hetzelfde kabelbaankarretje als former president Bill Clinton 17 jaar geleden ;). 's Avonds zijn we er nog op uitgetrokken naar de 'fake market'. Een markt waarop ze van alles verkopen. Meestal bekende merken, nep en voor een prikkie. Tenminste, als je afdingt wat heel eenvoudig is. Wij hebben geleerd om het eerst aanbod grofweg door drie te delen voor een tegenbod. Vaak komt er dan een klein deel bij op en dan is er al snel een deal. Wij hebben nog een reis voor de boeg en wilden geen extra 'balast' dus hadden wij geen belang bij 'Beats by Dre', een 'Rolex' of een 'Louis Vuitton' tasje. Wel hebben wij onze bagage verrijkt met een handige Chinese portefeuille (moesten toch een souveniertje hebben) en waterschoenen. Na het bezoek aan de fake market hebben we het Olympisch stadion van 2008 (Birds nest) en het bijbehorende Aqua dome bezichtigt. We kwamen er in het donker aan dus de stadions en het Olympisch plein waren kleurrijk en sfeervol verlicht. Iets wat het nog mooier maakt om te bezichtigen.
Onze vijfde en laatste dag was aangebroken in Beijing. Voordat om 17.00 onze trein naar Pingyao zou vertrekken wilden we last minute nog een bezoek brengen aan het mausoleum van Mao Zedong, de verboden stad en de drum&bell tower. Evenals het mausoleum van Lenin was ook de mummificatie van Mao Zedong indrukwekkend. Vermoedelijk vonden heel veel Chinezen dit, want er stonden ellenlange rijen met zo goed als alleen maar Chinezen. We hebben bijna 1,5 uur in de rij gestaan in de brandende zon. Maar net als bij Lenin was het zeker de moeite waard. Het bezoek aan de verboden stad was minder bijzonder. De stad bestond uit grote stadsmuren, pleinen en gebouwen. Echter, leek alles bijzonder veel op elkaar en de grote gebouwen mochten niet worden bezocht. Desondanks is het een must see in Beijing. Als laatste bezichtiging van Beijing zijn we naar de drum&bell tower gelopen. Aangezien we deze torens ook in Xi'an konden bezoeken, besloten we om hier niet naar binnen te gaan. Beijing hebben we echt veel gezien en ondernomen met de bijbehorende wandel kilometers. Op naar ons volgende avontuur, op naar Pingyao!

Liefs Erwin en Elise

• 08 Augustus 2015 - 22:51

Karel:

Was weer een mooi verslag.

• 09 Augustus 2015 - 01:44

Alie Dekker:

Heel mooi verslag jongelui. Succes met het vervolg!

• 09 Augustus 2015 - 08:22

Marije:

Erg leuk om jullie verhalen te lezen!
    Veel plezier!

• 02 September 2015 - 15:17

Truus Bakker:

Mooie belevenissen allemaal. Veel plezier met het vervolg.