Northern Territory - Reisverslag uit Katherine, Australië van ErwinElise - WaarBenJij.nu Northern Territory - Reisverslag uit Katherine, Australië van ErwinElise - WaarBenJij.nu

Northern Territory

28 September 2015 | Australië, Katherine

Vol goede moed zetten we onze reis richting Darwin voort. Dit moest gedaan worden door het rijden van vele kilometers. Na ongeveer 200km gereden te hebben, kwamen we aan in the Northern Territory -de staat die bekend staat als 'Outback Australia'-. Aan deze slogan was niets gelogen want het eerste wat we in deze staat zagen, was vlakte. Wel was het net zo verlaten als de outback van Queensland ;) We hebben twee dagen gereden en op een paar kleine plaatsjes (homesteads) en de thermaal pool na -een natuurlijk zwembad van 33 graden- van Mataranka-, hebben we niet veel bijzonders gezien. Op de grote vlaktes, ongerepte natuur en het rode zand na natuurlijk. Want hoewel dit op zichzelf niet bijzonder is, is het hele plaatje meer dan de moeite waard ;)
De eerste plaats van betekenis waar we kwamen was Katherine -waar benzine en boodschappen normalere prijzen hebben-. Hier hebben we onze planning voor de komende dagen gemaakt. We zouden eerst Kakadu bezoeken (het grootste nationale park van het land), dan naar Darwin rijden en vervolgens weer richting het zuiden gaan naar Litchfield- en het Nitmiluk National park. Dus eerst Kakadu. We hadden van andere reizigers gehoord dat het niet echt de moeite waard is o.a. doordat je 25 dollar p.p. aan entree betaald en er met een 2WD niet veel te zien zou zijn. Hier wilden we echter toch zelf over oordelen. Helaas hadden de andere reizigers wel gelijk. Op een paar panorama foto's, Aboriginal rotstekeningen en een cultureel centrum na was er voor ons eigenlijk niet heel veel te zien. Dus waren we na een middag Kakadu alweer uitgekeken. In tegenstelling tot mensen met een 4WD die er gerust drie dagen doorbrengen en mooiere (en meer) 'scenic spots' kunnen zien. Want die zijn er genoeg! Jammer maar er zal nog genoeg moois op ons pad komen -verwachten we in ieder geval-!
Na een lekkere duik in het zwembad op de camping nabij Kakadu konden we onze reis naar Darwin voortzetten; de hoofdstad van Northern Territory oftewel 'NT'. In Darwin zelf was niet veel te beleven. We hebben een wandeling gemaakt over de Esplanada (boulevard in Australië) en hebben een bezoek gebracht aan het 'Museum and Art Gallery of the Northern Territory' om een beetje Australische/Aboriginal cultuur te snuiven. Nadat we al ons proviand in hadden geslagen, gingen we vol goede moed naar het Litchfield National Park. Dit park leek namelijk meer iets voor ons. Hoewel er in dit park ook dingen waren die je alleen met een 4WD kon zien, waren alle 'hoofdattracties' te bereiken met een 2WD :) Het park bestaat uit meerdere watervallen die je kunt afwisselen met diverse bushwalks en andere bezienswaardigheden als een tinmijn of moeras. Verder hebben we gezwommen in zogenaamde rockholes en cascades en hebben we mooie 'views' kunnen zien over het park. Het enige jammere was dat we aan het einde van het droogte seizoen er waren dus de watervallen redelijk waren 'uitgedroogd'. De stroom water is een stuk kleiner dan in of net na het regenseizoen. Al met al is Litchfield een mooi park om een paar dagen door te brengen! Doordat er relatief veel water is leven er veel verschillende diersoorten. Onder andere zoetwaterkrokodillen, kangoeroes, diverse amfibieën en veel vogels! Zo vlogen er eens een stuk of dertig kaketoes uit de berm op toen we langs reden, wat een erg mooi gezicht was! Verder heb je er natuurlijk veel termieten en dus termietenhopen. Sommigen zijn wel vijf meter hoog terwijl andere hopen meer lijken op een grafsteen. En omdat er zoveel zijn lijkt het soms net een (termietenhopen)begraafplaats. Wel bijzonder dat zulke kleine beestjes zulke -indrukwekkende- hopen kunnen maken. Daarnaast hebben we ook nog een 'aanvaring' met een dier gehad ;). Op een ochtend waren we nietsvermoedend een lekker eitje aan het bakken toen Erwin plots een vogel voorbij zag scheren. Bleek dit een roofvogel te zijn die gewoon ons eitje uit de pan heeft gepikt!! Haha, daarom zat hij dus al die tijd in de boom naast onze auto. Hij zat gewoon te azen op ons eitje en toen we even niet opletten zag hij z'n kans schoon. We hadden nog wel eieren maar de volgende ochtend hebben we toch maar pindakaas op ons brood gesmeerd ;)
In de NT zijn veel nationale parken waarvan we de meest bekende (lees: mooiste) hebben bezocht. Zo ook Nitmiluk; een nationaal park dat bekend staan om de Edith fall en de Katherine Gorge. De Edith fall viel Erwin wat tegen. De 'fall' was klein en had door het warme weer van de afgelopen tijd maar een smalle waterstroom. Wel maakte de rockpool waar je na een aantal kilometer lopen heerlijk kon zwemmen, veel goed. De volgende dag zijn we naar de Katherine Gorge gereden waar je doorheen kon kanoën. Dus hebben we de hele dag lekker door de gorge gepeddeld en genoten van het mooie uitzicht want dat was het! Het was heel bijzonder om tussen een grote kloof te kanoën. Er waren bij deze rivier ook meerdere 'crocodile nesting area's', alleen hebben we helaas (weer) geen krokodil kunnen spotten;) Na deze ervaringen en nationale parken kunnen we weer kilometers vreten; op naar Alice Springs!

• 13 Oktober 2015 - 11:33

Martha:

Opnieuw een heel mooi reisverslag; heel bijzonder dat zo'n vogel je ei voor je neus wegpikt haha

• 13 Oktober 2015 - 16:04

Gerie:

Sounds llike a kookaburra die roofvogel.. Een hele grote, wit grijze vogel met ook een beetje blauw en een hele grote bek? En idd van die enge grote ogen ie je de Hele tijd volgen?
    Haha, nou hou die crocs maar op afstand.. Keep your head atached haha..

Nog veel avonturier plezier!!!

Liefs en de groeten van Rik

• 13 Oktober 2015 - 17:50

Trijntje:

Hé lieverds! De auto doet het dus nog steeds, helpt het duimen toch een beetje ;-) weer erg leuk verslag, hou dr van! Dikke kuss

• 13 Oktober 2015 - 20:10

Gretha:

Wat een mooi verslag weer vind het mooi om te lezen al die avondturen maar waar blijven de foto's ben wel heel erg nieuwschierig heel veel plezier en dikke knuffels voor jullie

• 14 Oktober 2015 - 07:31

Hilma:

Leven jullie daar 2 weken vooruit?
    Het is hier 14 oktober en bij jullie 28 oktober? Ha,ha.
    Leuk weer om te lezen.

gr Hilma.

• 14 Oktober 2015 - 09:43

Karel:

Weer een mooi blog. Ben benieuwd wat jullie van Uluru-Kata Tjuta NP vinden. Gelukkig hebben jullie beter weer dan hier. Hier miezert het bij 6 graden of zoiets.

• 14 Oktober 2015 - 12:06

Alie Dekker:

Weer een mooi verslag om te lezen. Veel reisplezier! Grtjs van Schutswieke.